bilangan pengunjung

KENAPA KITA MENANGIS...


Bismillahirrahmanirrahim..
Salam ukhwah..

Selamat bercuti kepada semua pensyarah2 KMNS terutama kepada pensyarah unit Kemahiran Dinamika..semoga cuti ni dapat kita hilangkan sgl stress yg ada…huhu..(kot2 saya sorang je yg stress) dan tk lupa juga kepada semua pelajar KMNS..selamat bercuti…


Hari ini pasti berbeza bg setiap orang…dan hari ini, hari saya dibangunkan dengan satu persoalan…

KENAPA KITA MENANGIS? (huhu…mungkin pakar psikologi blh menjawab soalan ni) maaf kerana apa yg saya ingin kongsikan bkn lahir dari kajian pakar psikologi…tp hasil dr pembacaan dan pendapat insan kerdil cuma….wawawa


Cuba kita tanya diri kita, bila kali terakhir kita menangis? Kenapa kita menangis, adakah kerana mendapat berita yg buruk atau kerana mendapat berita gembira? Adakah kerana menyesali sesuatu?
Kenapa air mata jadi begitu murah apabila menonton rancangan Akademi Fantasia, Mentor, filem cinta, bla..bla.., kenapa air mata jd begitu murah bila bergaduh dengan kekasih hati…kenapa air mata jadi begitu murah bila kita tak dapat sesuatu yg diimpikan…kenapa air mata begitu murah bila hati kita terasa sakit?
Apa yg kita dapat dengan menangis? Adakah masalah kita selesai selepas kita menangis? Jawapannya sudah tentu tidak…saya tertanya-tanya: jadi kenapa perlu menangis? Kerana kita manusia yg lemah…kita perlu menangis…tidak salah kita menangis. (ketika ini saya terfikir, adakah manusia yg tk pernah menangis di dunia ni?)

Tetapi pernahkah kita bertanya, “wahai diriku yg jahil, berapa kali aku menangis kerana mengharapkan keredhaan Allah? Berapa kali aku menangis kerana besyukur atas nikmat yg Allah berikan kepadaku setiap hari? Berapa kali aku menangis kerana takutkan pembalasan atas segala dosa-dosa yg aku lakukan?” (persoalan ini pernah saya bc dalam sebuah artikel) Mungkin jawapan kita berbeza-beza.. yg ada.. Alhamdulillah, yg tiada..mungkin masanya untuk kita berfikir kembali, betapa kita telah jauh dari Nya.

Dan saya bertanya lagi: “Kenapa aku sering menangis kerana manusia, tapi aku tak pernah menangis kerana Mu…kenapa aku acapkali menangis kerana dunia, tapi tak pernah menangis kerana akhirat…kenapa aku selalu menangis kerana filem-filem cinta, tapi aku tk pernah menangis kerana ayat-ayat cinta Al-Quran Mu..” pernahkan sahabat dan adik2 terfikirkan persoalan ini? persoalan inilah yg tiba2 muncul dalam fikiran saya hari ini…hati saya jadi begitu sebak..(adakah saya sedang menangis?) Tidakkah kita rasa malu pada Dia… Sedangkan Dia yg menciptakan air mata (bahkan Dia yg menciptakan kita)…jadi mengapa air mata kita tiba-tiba jadi begitu mahal untuk dikeluarkan apabila menghadap Al Khaliq, mengapa jadi mahal ketika mendengar ayat suci Al-Quran dan mengapa jadi mahal apabila melakukan dosa? Mengapa kita terlalu kedekut untuk menitiskan air mata untuk-Nya? Apalagi menangis kerana merindukan Nya, jauh sekali, bukan?

Sesungguhnya tiada tangisan yang lebih mulia dari tangisan seorang hamba yg meratap mengharapkan keredhaan daripada Tuhannya.. marilah menangis kerana-Nya.. Menangislah…Wallahualam…

0 comments:

Ucapan

Followers